Stretching, czyli performance inspirowany pandemią i lockdownem w Muzeum imienia Przypkowskich w Jędrzejowie. Zobacz kiedy

Aleksandra Boruch
Aleksandra Boruch
Stretching, czyli performance inspirowany pandemią i lockdownem w Muzeum imienia Przypkowskich w Jędrzejowie już w najbliższą sobotę.
Stretching, czyli performance inspirowany pandemią i lockdownem w Muzeum imienia Przypkowskich w Jędrzejowie już w najbliższą sobotę. materiały artystów
Po raz pierwszy w Muzeum imienia Przypkowskich w Jędrzejowie odbędzie się 16-minutowy występ - performance pod tytułem "Stretching" w wykonaniu Bartłomieja Kiełbowicza i Liwii Bargieł. Artyści zaprezentują się w sobotę, 25 września o godzinie 17 w przestrzeni muzealnej, a inspiracją do stworzenia takiej formy wyrazu była pandemia, lockdown i związana z nimi izolacja.

"Stretching" - podanie ręki - najprostszy gest przywitania, poznania i pojednania. Obecnie jeden z najbardziej problematycznych odruchów, które nam pozostały sprzed 2020 roku. Obserwujemy zmianę, która zaszła w kontaktach społecznych, wywołanych pandemią, oraz równoległymi napięciami politycznymi. Zastanawia nas wszechobecne hasło: trzymaj dystans, by znów móc być razem.

Performance Bartka Kiełbowicza i Liwii Bargieł jest inspirowany pandemią, lockdownem i związaną z nim izolacją. Jej symbolem stał się stretch - czarna folia, którą w ramach obostrzeń owijano na przykład place zabaw. Artyści ze swoim pokazem występowali już w wielu miastach, w tym kilkakrotnie w Warszawie, a w ostatni weekend w Gdańsku, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i we wnętrzach galerii. Tym razem wystąpią w Jędrzejowie.

Jak mówi dyrektor Muzeum imienia Przypkowskich, Jan Przypkowski:

- Sztuka współczesna ma wiele oblicz. Jest to już od wielu lat nie tylko malarstwo czy rzeźba, ale też na przykład instalacje - obecnie prezentujemy instalację site specific Marcina Zawickiego na wystawie czasowej w naszym Pawilonie Wystawowym, czy inne formy, jak happening czy performance. Zadaniem muzeum jest prezentowanie publiczności takich zjawisk, tym bardziej, że mają one swoje istotne miejsce w sztuce już od dawna. Performance prezentujemy w naszym Muzeum po raz pierwszy. Jest to sztuka czterowymiarowa, bo do przestrzeni dochodzi w tym wypadku jeszcze czas, w którym pokaz trwa - zapowiada dyrektor.

Po performansie, który potrwa około 16 minut będzie możliwość ostatniego zwiedzenia wystawy Marcina Zawickiego "Golem" oraz wystawy "The Magnificent Seven. Artystki i artyści z kręgu Galerii m²".

Artyści

Bartłomiej Kiełbowicz - artysta wizualny. Absolwent Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy, rysunki, video, murale i instalacje. Jest obserwatorem codzienności, którą regularnie komentuje w swoich dziennikach rysunkowych. Zbiera historie i przedmioty z przeszłości, którymi często się inspiruje. W swoich pracach łączy spontaniczny i często destruktywny gest ze żmudnym wielogodzinnym i bardzo precyzyjnym działaniem. Interesują go obsesyjnie powtarzane motywy. Współpracuje z choreografką Liwią Bargieł. Wraz z Pawłem Bołtrykiem prowadzi pracownię rysunku na rodzimej uczelni. Ważniejsze wystawy indywidualne to: Sublimacja (Galeria Biała, Lublin 2020), Dziennik Budowy (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2014) oraz Od pewnego czasu mieszkam w czyimś śnie (Galeria Contrast, Warszawa 2018). Brał udział w wystawach zbiorowych m.in. Summer (Roberto Polo Gallery, Bruksela 2015), Borderline (Triennale Rysunku, Muzeum Współczesne, Wrocław 2019) czy Rewizjonizm magiczny (Galeria Propaganda, Warszawa 2020). Mieszka w Warszawie.

Liwia Bargieł - tancerka, choreografka, absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła min. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Joanna Szalona. Królowa, Tragedia Jana X (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak). Reżyserka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Szron/Frost, Body Bank oraz wspólautorka spektakli interdyscyplinarnych i instalacji: Pozycja początkowa-wertykalna, Nullpunkt, Treatise (zamówienie Warszawskiej Jesieni 2016). Obecnie współtworzy z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem cykl prac wideo oraz działań performatywnych Pandemobook.

Legia zwolni Michniewicza?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie